Tuesday, May 22, 2007

Hur mycket snor ryms i en näsa?

En man. En kropp. Ett huvud. Ett ansikte. I mitten av ansiktet en näsa. En näsa. Två näsborrar. Hålen på näsborrarna kan variera i storlek och beroende på näsans storlek kan man tänka sig att utrymmet innanför näsborrarna också skiljer sig. Alltså rymmer olika näsor olika mycket snorbusar. Män har oftast större näsor (och större näsborrar för den delen) än kvinnor. Rimligtvis borde män alltså ha mer snor än kvinnor. Kanske andas de också tyngre så de producerar mer snor? Är det då rimligt att män petar näsan oftare in public än kvinnor? Jag skulle inte tro det.

Jag färdas dagligen cirka 3 timmar med okända människor. Människor som är på väg till sin vardag. Deras vardag möter min vardag eller min deras. Våra rumpor lämnar sätet för att ersättas med någon annan rumpa och för någon annans kråka. Den senaste veckan har jag reflekterat över hur ogenerat många (män) petar… nej gräver i näsan. Först den stilige och välvårdade 16-åringen i piké som på tunnelbanan petade och petade för att sedan lämna avtryck på sätet. Tre gånger. Jag våndades över om jag skulle säga något till kvinnan som kom efter. Jag lät bli. Inte ens när hon plockade upp hans snoriga gratistidning sa jag något. Jag försökte övertyga mig om att jag bidragit till att stärka hennes immunförsvar (hur då?!).

Idag satt jag mittemot forskarstofilen i 40 minuter. 20 av dem tror jag hans fingrar cirkulerade kring snoken medan han samtidigt bläddrade i en dagstidning. Och ja han slickade på fingret när han skulle vända blad. 5 minuter ägnade han åt sitt äpple som han åt med sina snoriga händer. 5 minuter hostade han. Resterande 10 minuter lyckades jag koppla bort honom. Jag ska aldrig mer sätta mig vid ett 4-säte själv igen. Det slutar sällan gott. Jag mår fortfarande illa och frågar mig hur mycket snor människan egentligen kan ha i näsan? Om jag kom ihåg hur man räknade ut volymen på en kon skulle jag kunna uppskatta hur mycket yta snor hade att rymmas på. För en näshalva måste väl kunna liknas vid en kon eller? Men det kan inte vara så jäkla stor yta! Och även om näsan känns proppad av snor så kan aldrig ens hälften av utrymmet vara fullt. Hur kan då en man ägna 20 minuter åt att gräva i näsan? Kanske är det som pojken med guldbyxorna. Så fort han stoppar ner handen i fickan fann han ett guldmynt. Så fort forskarstofilen stoppar fingret i näsan så finner han en kråka. Mannen med kråknäsan.

No comments: